Magnez – jaki najlepszy?

Magnez, b6 – wiesz jaki przyjmować?

 

To że niedobór magnezu wiąże się z wieloma dolegliwościami pewnie już wiesz. Magnez jako pierwiastek stał sie w ostatnich latach bardzo popularny. Idziesz do apteki prosisz o magnez – farmaceutka podaje Ci pudełko, idziesz do domu i zażywasz.

Masz poczucie dobrze spełnionego obowiązku. Wiesz, że musisz zażywać magnez, bo to sprzyja Twojemu zdrowiu. Zażywasz 2 kapsułki dziennie i czekasz na poprawę. Podwyższony stres, rozdrażnienie, drgające powieki, skurcze łydek to tylko niektóre z objawów braku magnezu.

Ale, ale..

 

W razie braku magnezu, poziom stresu wzrasta, ale nie jesteśmy w stanie powrócić do normy, co dalej podwyższa poziom stresu i zwiększa deficyt. Ponadto, niski poziom magnezu stanowi czynnik podwyższający ryzyko chorób serca, skurczów, mrowień oraz oczywiście zwiększa kruchość kości.

Czy wiesz jaki magnez przyjmujesz?

W przypadku kosmetyków rzadko czytamy ich skład. Nie mamy czasu, spieszymy się. polegamy na reklamie, nie mamy dostatecznej wiedzy a najczęściej:

się nam nie chce! Po prostu.

I to jest największy błąd zarówno w przypadku produktów pielęgnacyjnych jak i suplementów diety. Każdy z nas uważa się za eksperta, ale z wiedzą to już różnie. Chcesz przykład? No to weźmy pod lupę właśnie magnez!

 

Niedobór magnezu. Bierzesz taki? Szkoda pieniędzy…

Pidolan magnezu to jedna z tych szczególnych postaci chemicznych zawierających niewiele magnezu (8,7% całkowitej wagi). Natomiast pozostałe 91,3% są z dietetycznego punktu widzenia całkowicie bezużyteczne.

I tak, jakkolwiek niewiarygodne się to wydaje, w 1500 mg znajdujących się w ampułce preparatu z pidolanem magnezu otrzymujesz tylko 122 mg magnezu, czyli mniej niż niezbędne minimum. Nie dziwi więc, że w tych okolicznościach producenci zalecają stosowanie nie mniej niż 3 do 4 ampułek dziennie! A zatem wielkie opakowanie wystarczy Ci zaledwie na trochę ponad tydzień…

Jeszcze gorsze są preparaty zawierajace kwas mlekowy (pod nazwą mleczanu magnezu), substancję, która w stanie zmęczenia gromadzi się w mięśniach, wywołuje zakwasy, a ponadto może również wywoływać stany niepokoju.

Magnez jest także często sprzedawany w postaci asparaginianu magnezu. Asparaginian to niebezpieczna dla komórek nerwowych pobudzająca neurotoksyna, szczyt wszystkiego w przypadku tabletek przyjmowanych po to, by się wyciszyć!

Niektórzy producenci nie wahają się sprzedawać tlenku i wodorotlenku magnezu po najniższych cenach, twierdząc, że zawierają one cztery do sześciu razy więcej magnezu niż preparaty z pidolanem magnezu (po co przepłacać?). Zapominają jednak powiedzieć, że tlenek i wodorotlenek magnezu charakteryzują się bardzo niską biodostępnością (słaba przyswajalność przez organizm).

Nie wystarczy zwiększyć dawki, gdyż wywoła to skutek odwrotny: im więcej będziesz przyjmować magnezu w tych postaciach, tym mniej go będzie wchłaniał Twój organizm i tym większe będzie ryzyko wystąpienia biegunki.

Co myśleć o chlorku magnezu?

Chlorek magnezu jest bardzo popularny, zwłaszcza w celu zwalczania infekcji. Zaleca się go osobom, których żołądek nie wytwarza wystarczającej ilości kwasu chlorowodorowego, albo tym, w których organizmie poziom chloru i magnezu jest niezwykle niski.

A mimo to, w porównaniu z innymi związkami magnezu, zawartość magnezu (12%) i biodostępność są na średnim poziomie.

Wiadomo jednak, że chlorek magnezu ma działanie zakwaszające. I to jemu zawdzięcza skuteczność w przypadku stanów zapalnych: mikroby także nie lubią kwasu. Tylko, że nasza dieta jest już z założenia zbyt zakwaszająca. Jest to zwłaszcza kłopot dla osób w starszym wieku, u których buforowe układy krwi nie są już w stanie przywrócić równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.

Należy również wiedzieć, że chlorek magnezu ma działanie przeczyszczające.

 

Najlepsze postaci magnezu. Magnez, a witamina b6.

 Na samym szczycie klasyfikacji różnych postaci magnezu dostępnych w suplementach diety. umieszcza się:

cytrynian magnezu                                                                                                                                diglicynian magnezu.

Proporcjonalnie zawierają dwa razy więcej magnezu niż inne postaci (jak np. pidolan magnezu), a ponadto mają wyższą biodostępność (czyli lepiej wchłaniają się w organizmie – zarówno w układzie pokarmowym, jak i na poziomie komórkowym).

 

B6. Niezbędne substancje towarzyszące magnezowi

Szkoda byłoby przyjmować tylko sam magnez, wiedząc, że w towarzystwie właściwych kofaktorów jest on lepiej wchłaniany i lepiej wykorzystany przez organizm.

Te kofaktory to:

  • Witamina B6: podwaja wchłanianie magnezu przez organizm. Ponadto uczestniczy w syntezie serotoniny (hormonu relaksu).
  • Tauryna: to pochodna aminokwasu zawierającego siarkę. Poprawia przenikanie magnezu na poziomie komórkowym. Jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

 

Idealnie byłoby znaleźć preparat, w którego składzie znajdą się te trzy substancje. Innymi słowy: witamina B6, tauryna i magnez w dobrze przyswajalnej postaci, np. jako cytrynian magnezu albo diglicynian magnezu.

 

Magnesium Complex – poznaj skład >>

 

Produkty bogate w magnez

Żywność bogata w magnez. Produktami zawierającymi dużo magnezu są:

Orzechy brazylijskie to jeden z produktów zawierających najwięcej magnezu, podobnie jak u nas migdały: 250 mg na 100 g.

 Gryka. To roślina, którą spożywa się tak jak zboże (ale jest bezglutenowe) i która zawiera rekordową ilość magnezu: 230 mg na 100 g, jednocześnie jest dużo mniej kaloryczna niż czekolada i orzechy.

Spirulina – 100 g zawiera 400 mg magnezu, czyli dzienną zalecaną dawkę. Jednak w takiej dawce koszt wychodzi dużo wyższy niż klasyczny suplement diety.

Uogólniając, dieta bogata w owoce i warzywa jest dietą bogatą w magnez. Zwłaszcza warzywa zielone, ponieważ chlorofil, który nadaje im zielony kolor, zawiera w swoim centrum atom magnezu.

Istnieją wody mineralne uznawane za bogate w magnez. Nie kupujcie ich! Zawierają zawsze magnez w formie siarczanu, czyli jednej z soli magnezu najgorzej wchłanianej (jeszcze mniej niż chlorek). Wywołuje to gazy jelitowe, wzdęcia lub biegunkę, przy czym zapotrzebowanie na magnez uzupełnia w stopniu niewielkim lub wcale.

Mówi się, ze dużo magnezu zawiera gorzka czekolada. Niestety, wcale nie zawiera tak dużo magnezu, jak byśmy chcieli: 100 g (cała tabliczka) gorzkiej czekolady z 70% kakao zawiera tylko 170 mg magnezu. Na szczęście dobrym i zdrowym źródłem magnezu jest czyste kakao odtłuszczone jest (410 mg na 100 g).

Reguluje on proces przemiany materii i poprawia ogólną kondycję naczyń krwionośnych, pomaga też utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu. Ponadto wykazuje działanie antyoksydacyjne, czyli oczyszczające organizm z wolnych rodników.

Uzupełniaj braki magnezu – zmniejsz swój stres każdego dnia.

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge